چرخ بودجه بر مدار چرخش های تحول آفرین نظام مالیاتی می چرخد

چرخ بودجه بر مدار چرخش های تحول آفرین نظام مالیاتی می چرخد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور چرخش های تحول آفرین نظام مالیاتی را یک ضرورت و محصول برنامه ریزی کلان اقتصادی دولت مردمی برای تأمین بودجه از محل درآمدهای پایدار مالیاتی و عمران و آبادانی کشور دانست.

به گزارش بخش خبری موسسه ثبت بهارستان از پایگاه خبری تحلیلی مالیاتی ایران(اینتا)، دکتر داود منظور، ضمن تشریح عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور در دولت مردمی، به جایگاه و نقش روبه رشد مالیات در تأمین بودجه اشاره کرد و چرخش های تحول آفرین نظام مالیاتی را یک ضرورت و پیش نیاز تأمین بودجه دولت از محل درآمدهای پایدار دانست که زمینه عملیاتی سازی برنامه های پیش بینی شده برای توسعه زیرساخت‏ها و طرح های عمرانی را فراهم می نماید.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه رویکرد تحول آفرینی نظام مالیاتی مبتنی بر سند تحول دولت مردمی برای رشد و آبادانی است، گفت: بر همین اساس در جهت استیفای حقوق عامه و کمک به تأمین بودجه از درآمدهای پایدار چندین چرخش تحول آفرین مهم در یکسال گذشته در نظام مالیاتی در دستور کار  قرار گرفته است.

دکتر منظور اولین چرخش و اقدام تحولی را هوشمند سازی و مالیات ستانی بر مبنای داده محوری دانست و گفت: تمرکز بر داده های مستند علاوه بر اینکه موجب تحقق عدالت مالیاتی می شود موجب کاهش نقش ماموران مالیاتی در چارچوب تشخیص متکی به داده ها بدون نقش ممیزین می شود و همچنین تسهیل گری در مالیات ستانی و کاهش حضور مودیان به ادارات مالیاتی را در پی دارد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی پیاده سازی نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، شفافیت حساب های فروش و اجرای تبصره ماده 100، ایجاد پروفایل اقتصادی و انبار داده و مدیریت ریسک عدم تمکین ماده 97 قانون مالیات های مستقیم را از جمله مهمترین اقدامات نظام مالیاتی در همین راستا برشمرد.

وی دومین چرخش را مربوط به تأمین درآمدهای مالیاتی با تأکید بر شناسایی مودیان جدید و کاهش فشار بر بخش رسمی اقتصاد دانست  و اظهار داشت: این مهم از طریق شناسایی لایه های پنهان و خاکستری و غیر رسمی می باشد به طوری که با وارد کردن بخش های نامنظم و مالیات گریز بتوان درآمدهای مالیاتی را تحقق بخشید.

دکتر منظور یکی از برنامه های مهم سازمان امور مالیاتی برای تحقق مطلوب این بخش را، فراهم نمودن بستر اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، تهیه پیش نویس اصلاح قانون مالیات های مستقیم، ساماندهی معافیت ها و مشوق ها، وصول مالیات خودروها و خانه های لوکس، کاهش 5 درصدی مالیات اشخاص حقوقی و اعمال نرخ صفر مالیاتی برای انتقال سود تقسیم نشده شرکت های بورسی و فرا بورسی برشمرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین به چرخش و اقدام تحولی در مقابله هدفمند و مستمر با فرار مالیاتی اشاره کرد و راستی آزمایی شرکت های صوری و فاقد اعتبار، رصد معاملات بزرگ، استقرار سامانه گزارش های مردمی فرار مالیاتی، ایجاد دفاتر مبارزه با فرار مالیاتی در ادارات کل ، پیگیری مالیات اینفلو ئنسرها، فعالان ارزهای دیجیتال و سوداگران ارزی را از مهمترین اقدامات در مقابله با فرار مالیاتی در یکسال گذشته عنوان کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان ضرورت فعال سازی خدمات الکترونیکی مالیاتی به مردم گفت: تولید و توسعه سامانه های مالیاتی ، توسعه پنجره واحد خدمات الکترونیکی مالیاتی، راه اندازی نرم افزار کاربردی مالیات من و ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی از مهمترین اقدامات این حوزه می باشد.

دکتر منظور اصلاح ساختار و فرآیندهای سازمانی را دیگر اقدام مهم تحولی در سازمان امور مالیاتی در دولت مردمی دانست و اظهار داشت: اصلاح ساختار تشکیلاتی ستاد سازمان ادارت کل امور مالیاتی استان ها و شهر و استان تهران، استقلال مرکز دادرسی مالیاتی، ایجاد دفتر حسابرسی ویژه و تقویت دفتر شورای عالی مالیاتی ، تشکیل دفتر مهندسی مجدد فرآیندها و بازنگری فرم های مالیاتی از مهمترین اقدامات تحولی در این بخش می باشد.

, , ,
نوشتهٔ پیشین
سنگ اندازی برخی نمایندگان مجلس در راه تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه با همدستی اتاق بازرگانی!
نوشتهٔ بعدی
شش چالش عمده فعالان اقتصادی در صدور و تمدید کارت بازرگانی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست