نحوه محاسبه مالیات کارتخوان با جزئیات دقیق

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان با جزئیات دقیق

این روزها بسیاری از مردم بر این باورند که با هر تراکنش در دستگاهای پوز، برای آنها مالیات محاسبه خواهد شد و باید حداقل 10 درصد از ان تراکنش را برای اداره مالیات کنار بگذارند!!!! با وجود اینکه این عقیده کم و بیش نادرست می باشد اما نمی توان اذعان داشت که  تعداد و مبالغ تراکنش ها در دستگاهای کارتخوان بر میزان مالیات تاثیری ندارد. در این مقاله در مورد نحوه محاسبه مالیات کارتخوان با جزئیات دقیق و با ذکر مثالی آن را توضیح می دهیم تا برای شما قابل درک باشد.

قبل از بحث در مورد محاسبه مالیات باید به این موارد توجه کرد:

سازمان امور مالیاتی تمام اشخاص حقیقی که صاحب شغل می باشند را به این سه دسته تقسیم می کند:

گروه اول : مودیانی که درآمد آن ها بیش از 15 میلیارد تومان می باشد جزو گروه اول محسوب می شوند . و این گروه از مودیان دقیقا باید درتجارت خود  رفتاری  مانند اشخاص حقوقی و شرکت ها را داشته باشند .

گروه دوم : مودیانی که درآمد آن ها بین 5 میلیارد تا 15 میلیارد تومان باشد .

گروه سوم : مودیانی که جزء گروه اول و دوم نباشند .

معافیت ها مالیاتی که در محاسبه مالیات نقش مهمی دارند :

الف) معافیت ماده 101 ق . م . م که برای عملکرد سال 1400 مبلغی برابر با 36 میلیون تومان می باشد .

نکته: اگر شما دارای مشاغل شراکتی باشید می توانید در هنگام ارائه اظهارنامه از دو معافیت ماده 101 استفاده کنید .

ب) معافیت تبصره ماده 100 که برای سال 1400 مبلغ 48.000.000.000 ریال می باشد . به این شرح می باشد که اگر میزان درآمد (فروش یا خدمات) سالانه شخص حقیقی برابر یا کمتر از مبلغ 48.000.000.000 ریال باشد می تواند از این تسهیلات ماده 100 استفاده کند ومالیات آن مقطوع محاسبه می شود و نیازی به ارائه و نگهداری اسناد و مدارک نمی باشد .

ثبت نام کد اقتصادی

یکی از نکات مهم در محاسبه مالیات، ثبت نام کد اقتصادی می باشد که هنگام تکمیل آن باید به نوع فعالیت، کد آیسیک، اینتا کد، درصد فعالیت، استفاده شریکی یا انفرادی بودن کسب و کار خود دقت کنیم.

متصل کردن کارتخوان های مرتبط به آن فعالیت

درکل هر تراکنشی در این دستگاهای پوز تراکنش تجاری محسوب نمی شود ولی بهتر این است که انجام تراکنش در دستگاهای کارتخوان را با دقت و توجه بیشتری انجام شود و تراکنش تجاری و غیر تجاری خود را تفکیک کنیم تا دچار مشکلات عدیده ای با اداره مالیات نشویم. در ادامه به چند نکته قابل توجه و تاثیرگذار بر مالیات اشاره خواهیم کرد .

اگر بخواهیم واضح تر به این موضوع بپردازیم، اداره مالیات بیشتر اوقات افراد دارای کارتخوان را شخصیت دارای کسب و کار و تراکنش هایی که بوسیله دستگاه پوز آن شخص انجام می شود را تجاری تلقی می کند. پس بهتر است که تا حد امکان درباره این موضوع شفافیت بیشتری اعمال شود.

حال این سوال برای بیشتر افراد پیش می آید که “آیا مالیات کارتخوان هرصنفی با صنف های دیگر یکی محاسبه می شود یا خیر ؟”

برای پاسخ به این سوال می بایست به این موضوع توجه داشت که ما در نظام مالیاتی قانونی جداگانه بنام مالیات دستگاه پوز نداریم هر آنچه از سوی اداره مالیات بعنوان مالیات نسبت به دستگاه کارتخوان درنظر گرفته می شود همان مالیات مشاغل یا مالیات بر درآمد می باشد .

حال به شرح پاسخ برای سوال می پردازیم، بله مالیات هردستگاه کارتخوانی با کارتخوان دیگر متفاوت محاسبه می شود. با توجه به این که تراکنش هر کارتخوان مختص یک صنف می باشد و هر صنفی برای خود دارای ضرایب سود مالیاتی و درآمدی می باشد پس به وضوح عملکرد و سود آن صنف متفاوت می باشد. با این حال هنگام پر کردن اظهارنامه مالیاتی در پایان سال اگر تمام  نکات مالیاتی را رعایت کنیم دقیقا مالیات را براساس ضریب های همان صنف محاسبه می شود که خود شما هنگام ثبت نام کد اقتصادی انجام داده اید. بطور مثال ضرایب مالیاتی یک سوپر مارکتی  که دستگاه کارتخوان هم به آن متصل است با ضریب سودی که شخص که دارای کسب و کار خدماتی مانند خدمات اینترنتی می باشد متفاوت است:

از سال 1400 ضرایب بسیاری از شغل ها به دستور اداره کل سازمان مالیاتی کل کشور دچار تغییر و تحول شده است که درجدول  زیر تمام ضرایب صنف های مختلف را در یک نگاه همراه با اینتا کد مخصوص آن صنف می توان دید.

شما با استفاده از جدول زیر می توانید پس از کسر هزینه های قابل قبول نسبت به محاسبه مالیات خود اقدام کنید .

براساس این جدول تمام مالیات های محاسبه شده از ضرایب 0 تا 25 درصد که بسته به نوع شغل و فعالیت کاری می باشد در نظر گرفته می شود .

مثالی از روش محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان

حال یک مثال مختصر از محاسبه مالیات برای یک کسب کار مانند سوپرمارکتی که به صورت عمده دارای کارتخوان می باشند را بیان می کنیم :

فرض کنیم مجموع فروش یک سوپر مارکتی در طول  سال 1400 برابر با مبلغ 10.000.000.000 ریال می باشد که 4.000.000.000 ریال آن بطور نقدی و مابقی آن از طریق دستگاه های کارتخوان بوده است حال از آنجا که این شغل طبق بخشنامه جزو مشاغل گروه سوم می باشد بایداز اول تیرماه تا اواسط تیرماه اظهارنامه خود را تحویل اداره مالیات بدهد. پس از کسر هزینه ها ی قابل قبول و معافیت سالانه که در سال 1400 برابر با مبلغ 396.000.000 ریال می باشد  و نسبت سود فعالیت این سوپر مارکتی 2.000.000.000 ریال سود کرده است :

طبق فرمول ذیر مالیات سالانه آن اینگونه محاسبه می شود:

نکته : ماده 131 قانون مالیات های مستقیم

(اصلاحی 07/02/1371) نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد به شرح زیر است :

  1. تا میزان پانصد میلیون (500.000.000 ) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (15%) .
  2. نسبت به مازاد پانصد میلیون (500.000.000) ریال تا میزان یک میلیارد (1.000.000.000) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست درصد (20%) .
  3. نسبت به مازاد یک میلیارد (1.000.000.000 ) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست و پنچ درصد (25%) .

(سودخالص) 1.604.000.000    =(معافیت ماده 101 و 57 ) 396.000.000    – (سود ناویژه ) 2.000.000.000

محاسبه مالیات بصورت پلکانی

75.000.000   =     15%*       500.000.000

100.000.000 =    20%        500.000.000

151.000.000 =    25%        604.000.000

مراحل الصاق کارتخوان به پرونده مالیاتی

اضافه کردن کارتخوان به پرونده مالیاتی از سال 1400 یکی از ملزومات تکمیل پرونده مالیاتی می باشد چنانچه شخص مودی دارای کارتخوان باشد و این دستگاه را در پرونده مالیاتی خود ثبت نکند آن دستگاه کارتخوان پس از چند بار اخطار بطور خودکار غیرفعال خواهد شد و از سوی سازمان امور مالیاتی عدم انجام این امر یعنی کتمان درآمد آن شخص و مشمول جرائم سنگین و غیر قابل بخشودگی خواهد شد. پس از این جهت، انجام این امر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. موسسه ثبت بهارستان  علاوه بر توضیح مختصر در این بخش مراحل ثبت دستگاهای کارتخوان را با تصویر به شما نمایش خواهد داد .

ثبت دستگاه کارتخوان به 2 روش انجام می شود :

الف)مودیانی که دارای پرونده مالیاتی هستند :

  1. هنگامی که مودی از قبل دارای پرونده مالیاتی و کد اقتصادی باشد، فقط کافی است وارد سامانه جدید مالیات به نام، “درگاه ملی خدمات الکترونیکی مالیاتی” شود.
  2. اگر قبلا در این سامانه ثبت نام انجام نکرده باشیم، روی بخش ثبت نام کلیک می کنیم و مطابق تصاویر زیر صفحه مربوطه باز می شود، در این بخش باید موارد خواسته شده شامل کدملی، تاریخ تولد، شماره همراه را وارد کنیم. پس از درج کد امنیتی یک نام کاربری به شماره همراه ثبت شده، کد امنیتی از طریق پیامک ارسال می شود .( طبق نمونه تصویر)

چرا موسسه ثبت بهارستان را انتخاب کنیم ؟

در این مقاله در مورد نحوه محاسبه مالیات کارتخوان با جزئیات دقیق اطلاعات لازم را برای شما بیان کردیم. دلیل انتخاب موسسه ثبت بهارستان استفاده از مشاوران با تجربه و متخصص در هر یک از حوضه های تخصصی ثبت شرکت، ثبت تغییرات شرکت، اخذ کارت بازرگانی و … یکی از نقاط قوت موسسه ثبت بهارستان بوده است. هم چنین سابقه ما در انجام امور شرکت ها راه گشای مشکلات آتی شما در کسب و کار خود خواهد بود.

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
سال سخت مالیاتی در انتظار بخش خصوصی
نوشتهٔ بعدی
سامانه «تراز» گامی برای قرار دادن سازوکار حمایت از بخش خصوصی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست