این افراد حتی تلاش کردند زمینه مسکوت کردن طرح را به بهانه احتمال فرار سرمایه و یا بهم خوردن کسب و کارهای مردم فراهم کنند که این موضوع در جلسه روز یکشنبه رای نیاورد.

این افراد با علم به این که بخش زیادی از نمایندگان نظر مشخصی درباره این گونه مالیات‌ها ندارند قصد دارند با مطرح کردن مواردی مثل احتمال کاهش ساخت و ساز مسکن و تاثیر گذاری روی درآمدهای مردم، روی رای نهایی آن اثر بگذارند و به نوعی این طرح را بی اثر کنند.

اتاق بازرگانی ایران هم از چند وقت پیش تلاش گسترده ای را برای متوقف کردن این طرح انجام داده است. اتاقی‌ها اخیرا فضاسازی رسانه‌ای گسترده‌ای را برای متوقف کردن طرح مالیات بر عایدی سرمایه به راه انداخته‌اند و حتی محمد قاسمی رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی که استاد اقتصاد دانشگاه علامه هم است، با استفاده از نفوذ خود در این دانشگاه همایشی را برگزار و اکثر مخالفین طرح را جمع کرد تا بدنه کارشناسی اقتصادی کشور را مخالف اجرا شدن این طرح نشان دهد!

گویا با توجه به این که مجلس در سال پایانی خودش قرار گرفته، برخی از جریانات نفوذ، نمایندگان مجلس را ترسانده اند که اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دوره نمایندگی شما اجرایی شود، تبعات احتمالی اش گریبان شما را خواهد گرفت.