تشریح نحوه کار با سامانه صدور برخط گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم

تشریح نحوه کار با سامانه صدور برخط گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم

به گزارش ثبت بهارستان از پایگاه خبری تحلیلی مالیاتی ایران(اینتا)،اشخاص حقیقی یا حقوقی متقاضی صدور، تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب و کار می بایست گواهی مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم مبنی بر عدم بدهی مالیاتی قطعی شده خود را به مراجع صلاحیت دار ارائه نمایند که این فرایند که از سال 1395 از طریق ارتباط مبتنی بر وب سرویس بین مراجع صلاحیت دار و سازمان امور مالیاتی کشور انجام می شد. سازمان امور مالیاتی کشور در سال جاری با بهره گیری از ظرفیت های الکترونیکی و هوشمندسازی نظام مالیاتی امکان صدور برخط گواهی موصوف را با پیاده سازی سامانه جدید فراهم کرده تا از این پس تمامی مراحل صدور گواهی مذکور صرفا به صورت الکترونیکی و برخط (آنی) انجام شود و مودیان محترم مالیاتی نیز امکان مشاهده مراحل صدور گواهی و فهرست بدهی های مالیاتی قطعی شده خود را داشته باشند.

در این راستا مراجع قانونی از جمله اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی، اتاق های تعاون، اتاق های اصناف و سایر مراجع قانونی صلاحیت دار صادر کننده کارت بازرگانی یا مجوز کسب یا کار می بایست تمامی مراحل دریافت استعلام، تهیه پاسخ و ارسال آن به مراجع قانونی را صرفا به صورت الکترونیکی حسب مورد از طریق ارتباط مبتنی بر وب سرویس و یا ایجاد امکان ثبت الکترونیکی استعلام از طریق کارپوشه ای مخصوص در پنجره واحد سازمان امور مالیاتی کشور، انجام دهند.

مفاد حکم ماده 186 قانون مالیات های مستقیم

صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت­دار منوط به ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی ­شده می‌باشد و در صورت عدم رعایت این حکم مسئولان امر نسبت به پرداخت‌ مالیات­های مزبور با مودی مسئولیت تضامنی خواهند داشت

گام های اجرایی برقراری ارتباط و استعلام گواهی موضوع ماده 186 برای مراجع

گام اول: دریافت فرم تقاضای استفاده از خدمات صدور برخط گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم.

دانلود فرم تقاضا

گام دوم: تکمیل تمامی قسمت های فرم مذکور و ارسال فرم همراه با نامه کتبی اسکن شده به منظور تایید اولیه به آدرس ایمیل: a.mirzazadeh@tax.gov.ir

تذکر مهم: در تکمیل فرم، درج فهرست مجوزهای صادره توسط متقاضی ضروری می باشد. همچنین نام دستگاه اصلی و سازمان تابعه باید به درستی درج گردد.

گام سوم: در صورت صحیح و تکمیل بودن اطلاعات فرم، پاسخی از سوی سازمان به شرح زیر برای ایمیل معرفی شده ارسال می گردد:

“با سلام و احترام

با عنایت به درخواست آن مرکز مبنی بر استفاده از کارتابل سامانه 186، به استحضار می رساند، امکان ارسال درخواست استعلام گواهی 186 از طریق کارتابل درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس My.tax.gov.ir فراهم شده است.

همچنین راهنمای بهره برداری از سامانه از طریق آدرس https://tax.gov.ir/action/do/show/435 و https://tax.gov.ir/action/do/download/189     قابل دانلود است.

گام چهارم:

  1. در صورتی که در نظام مالیاتی ثبت نام کرده اید، پس از دریافت پاسخ تاییدیه می بایست با اطلاعات کاربری مرکز/کانون/اتحادیه به آدرس: my.tax.gov.ir  وارد شده و عملیات تفویض اختیار(نماینده) انجام شود.

دانلود راهنمای عملیات تفویض اختیار

  1. در صورتی که در نظام مالیاتی ثبت نام نکرده اید، باید فرآیند ثبت نام تا مرحله تایید نهایی را انجام دهید،  سپس بند اول گام چهارم را اجرا کنید.

لینک راهنمای ثبت نام در نظام مالیاتی: https://www.intamedia.ir/electronic-registration-in-the-tax-system

گام پنجم: نماینده/ نمایندگان معرفی شده می بایست با اطلاعات کاربری خود وارد صفحه my.tax.gov.ir شده و در صفحه اصلی، از منوی درخواست ها، منوی صدور گواهی موضوع ماده 186 را انتخاب نموده و نسبت به ارسال استعلام اقدام کند.

راهنمای کارتابل مراجع

راهنمای استفاده از کارتابل مودیان

مودیان محترم مالیاتی می توانند تمامی درخواست ‏ها، پاسخ ها، فهرست بدهی ‏ها و گواهی‏ های صادره مرتبط با موضوع ماده 186 قانون مالیات‏ های مستقیم را از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir  در صفحه اصلی، از منوی درخواست ها مشاهده کنند.

دانلود راهنمای کارتابل مودیان

,
نوشتهٔ پیشین
کلیه مشاغل پزشکی مکلف به نصب و استفاده از پایانه فروشگاهی هستند
نوشتهٔ بعدی
ورود ارز به کشور معاف از مالیات شد

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست